Stadiontrip door Engeland
30 november 2016
10 min. leestijd

In de week van 21 t/m 25 november ben ik voor voetbalstadion.NET begonnen met een stadiontrip door Engeland. Hierin heb ik de steden, Londen, Liverpool en Manchester bezocht. In de eerste twee dagen zal ik voetbalstadions in Londen bezoeken om foto’s te maken en zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Deze informatie zal later verwerkt worden op de website. Dinsdagavond reis ik naar Liverpool om op woensdag 23 november het stadion van Everton (Goodison Park) en het stadion van Liverpool FC (Anfield) te bewonderen. Woensdagavond zal mijn reis vervolgt worden naar Manchester waar ik donderdag overdag het Etihad stadion (Manchester City) bezoek en in de avond de wedstrijd Manchester UnitedFeyenoord bezoek.

Dag 1 van de Stadiontrip door Engeland – Maandag 21 november 2016 Londen:

Na het inchecken in het hotel en het uit plannen van de juiste route, is mijn trip begonnen in West Londen. Als echte Nederlander heb ik een fiets gehuurd en ben ik al fietsend naar Stamford Bridge gereden. Het fietsen aan de linkerkant was vooral wennen bij het oversteken van de weg (wel de juiste kant opkijken).

Stamford Bridge

stadiontour-stamford-bridgeEenmaal aangekomen bij het stadion ben ik eerst rond het stadion gelopen waar ik een muur tegenkwam met alle belangrijke spelers van Chelsea.
Voordat de stadion tour begint kan je een bezoek brengen aan het museum van Chelsea. In het museum vind je de historie van de club en het stadion. Er is zelfs een mogelijkheid om jouw voetbalkwaliteiten te laten zien. In een hok moet je proberen om binnen 30 seconden zoveel mogelijk punten bij elkaar te schieten. Daarnaast is er een mogelijkheid om een echte reflexietest te doen, waarbij je binnen 30 seconden zoveel mogelijk buttons moet indrukken die oplichten. Natuurlijk heb ik dat ook uitgeprobeerd en behaalde ik het dag record van 38.
Het museum is niet heel erg groot en binnen 15 minuten stond ik dan ook weer buiten. Na het museum bezoek start de stadiontour door Stamford Bridge.
Hier werd ik begeleid door Elvis (leuke is dat hij ook lijkt op Elvis Presly). We bezochten alle plekken in het stadion. Tijdens het binnenlopen van de gastenkleedkamer hingen er shirts van belangrijke spelers die op Stamford Bridge gespeeld hebben. Meteen viel mij een shirt van Johan Cruijff op en van Puskas, bekend van de Puskas award (kom ik later op terug).

Craven Cottage

buitenkant-craven-cottage Het volgende stadion op de lijst was Craven Cottage van Fulham. Het toen al typisch Engelse weer (regen) was niet altijd even fijn. Het stadion was ver weg en heeft mij een wandeling van 30 minuten opgeleverd. Eindelijk aangekomen bij het stadion bleek dat ik geen foto”s kon maken van het veld. Dit omdat het door de regen te glad was om de tribunes te betreden (leek mij een slecht excuus). Helaas was er geen ontkomen aan en moest ik door naar het volgende stadion op de lijst en dit was Griffin Park.

Griffin Park

stadion-van-brentford-fc-griffin-park
Eenmaal met de bus aangekomen bij het stadion van Brentford (Griffin Park) was het moeilijk te zien waar ik precies moest zijn. Dit komt omdat het stadion volledig omringd is in een woonwijk. Dit is redelijk normaal in Engeland, maar zo extreem als hier heb ik het nog niet gezien. De tuinen van de mensen grensde direct aan de tribunes van het stadion. Het stadion is een typisch Engels stadion (4 losse tribunes) en is bovendien behoorlijk oud. De mensen waren erg vriendelijk en hebben mij alle vrijheid gegeven om foto’s te maken van het veld en de tribunes.

Loftus Road

zijkant-van-loftus-road
Na mijn bezoek aan Griffin Park bracht ik een bezoek aan Loftus Road. Helaas was de tour van die dag niet mogelijk en kon er geen foto gemaakt worden van de binnenkant. Om jullie toch een indruk te geven, mocht deze foto van de buitenkant natuurlijk niet ontbreken.

The Hive

ingang-noord-van-the-hive
Na wat twijfel of ik het zou halen (5 uur ging het stadion dicht) heb ik toch besloten om de gok te wagen en af te reizen naar The Hive, het stadion van FC Barnet. Om 16:55 aangekomen op het metrostation en met nog 13 minuten wandelen te gaan ben ik rennend naar het stadion gegaan. Om exact 17:00 uur kwam ik aan maar was het stadion helaas gesloten. Helaas kon er daarom geen foto gemaakt worden van het veld. Tot mijn grote verbazing gaf de receptie aan dat er nog 1 mogelijkheid was om het stadion te bezoeken. Dit was om een wedstrijd kaartje te kopen voor de wedstrijd van die avond. De wedstrijd was pas om 20:00 uur maar ik wilde graag het stadion zien (kleinste stadion in Londen) en een Engelse wedstrijd is nooit verkeerd! Dus ik bedacht mij geen moment en kocht een kaartje. De wedstrijd ging tussen Jong Barnet – Jong Enfield.

Jong Barnet – Jong Enfield

Na 2,5 uur gewacht te hebben mocht ik het stadion in en kwamen de spelers het veld op voor de warming up. Het niveau is te vergelijken met eerste klasse voetbal in Nederland met alleen veel meer strijd. Het typische Kick and Rush voetbal beheerste beide teams uitstekend.
Na 10 minuten gespeeld te hebben kreeg ik van mijn buurman te horen dat de keeper van Jong Enfield een speler was. Ik was vol verbazing en dacht dat hij niet serieus was. Maar meneer had gelijk.  De keeper stond vast in de file van Londen. Let wel, we praten hier over een betaalde voetbalclub. Na 30 munten kwam de keeper het veld op en na een korte warming up werd er gewisseld. De ruststand kwam 0-1. keeper-van-jong-enfield-komt-laat-aan-bij-jong-barnet-jong-enfield
Na een redelijk saaie eerste helft begon de tweede helft in de stromende regen wat veel weg had van hagel. Na de 0-2 van Enfield begon FC Barnet eindelijk met echt druk zetten wat resulteerde in een snelle 2-2 (binnen 8 minuten). De 3-2 in de 87 minuut was er eentje om in te lijsten. Een echte Puskas goal na het niet goed wegwerken van de keeper werd er vanaf de eigen helft binnenkant paal geschoten. Zelfs de trainer van Jong Enfield zat te klappen op de bank. Na een 0-2 voorsprong tegen een achterstand aankijken van 3-2 was voor mij verrassend. In de 88e minuut scoorde Jong Enfield alweer de 3-3 en was het een vermakelijke tweede helft. Omdat het om een bekerwedstrijd ging waar vaak een Replay gespeeld wordt bij gelijk stand wisten de supporters (ongeveer 200 supporters) niet wat er ging gebeuren. Een deel ervan ging al naar huis en de rest bleef wachten. Wat volgende was een penalty shoot out waar Jong Enfield aan het langste eind trok met een stand van 5-6.

Dag 2 van de Stadiontrip door Engeland – Dinsdag 22 november 2016 Londen:

Na de lange dag van gister was het ook vandaag weer vroeg opstaan omdat er een aantal grote stadions op het programma stonden. Tijdens de bezoeken aan deze stadions hoorde ook een stadion tour van ongeveer 90 minuten.

Wembley

wembley-van-binnenuit
De rondleiding op Wembley begon om 10:00 uur. Wegens de strakke planning was ik rond half 10 bij het stadion zodat ik niet te laat zou komen. Na het inschrijven voor de stadion tour was er in de wachtruimte een klein museum ingericht om de tijd te dode. Veel leuker was de Playstation 4 die er was om tegen andere bezoekers van het stadion te spelen. Na het wachten begon de stadion tour waarbij je al redelijk snel het prachtige stadion van binnen kan zien. Omdat het stadion het thuisstadion is van Engeland en er ook veel andere wedstrijden worden gespeeld NFL zijn de VIER kleedkamers nagenoeg hetzelfde ingedeeld. Waar je in veel stadion een echte thuiskleedkamer hebt (luxe) en een uitkleedkamer (amateur uitstraling) is dat in Wembley anders. Door het stadion heen hangen foto’s van bekende sporters met ander meer onze eigen Fanny Blankers Koen.

Emirates Stadium

emirates-stadium-van-binnenuit
Na het bezoek aan Wembley werd het tijd om naar één van de mooiste stadion te gaan in Engeland het Emirates Stadium. Tijdens de rondleiding door het stadion merk je aan alles dat het stadion modern is. Toch is het ze gelukt om de sfeer van voetbal te houden. Dit is bij een aantal nieuwe stadions zoals Wembley en het Olympisch stadion niet echt gelukt. Tijdens de rondleiding in de eetzaal kom je meerdere standbeelden tegen van de managers die de club gehad heeft. Daarnaast zijn ze op 1 speler erg trots. Dan hebben we het niet over Henry maar over onze eigen Dennis Bergkamp. Hij heeft naast de vele managers ook een eigen standbeeld in de business zaal van het stadion. Als eer betoon aan het oude stadion van Arsenal (Highbury) is er een kluis in het stadion geplaatst met 39 items die voetbal gerelateerd zijn. Dit is mooi om te zien hoe de geschiedenis voort blijft leven binnen de club.

Olympisch Stadion

stadion-van-west-ham-united
Als laatste stadion tour van de dag kwam ik uit bij het Olympisch Stadion van Londen dat sinds dit seizoen de thuis basis is van West Ham United. Tijdens deze rondleiding is het de bedoeling dat je d.m.v. een kastje jezelf rondleidt door het stadion. Dit geeft al een beetje aan hoe modern het stadion is ingericht. Helaas is het stadion gebouwd voor de Olympische Spelen waardoor het echte voetbalsfeertje er niet hangt. De eerste ring (die schuifbaar is) en de tweede ring zit een gat van minimaal 10 meter waardoor dit niet mooi aansluit op elkaar. Met veel logo’s van de club hebben ze het stadion een voetbalsfeer proberen te geven maar dit is niet gelukt. De tour was buiten het stadion zelf niet echt de moeite waard om te doen.

Reizen van Londen naar Liverpool per trein

Aangezien het twee lange dagen waren besloot ik om terug te keren naar mijn hotel (om mijn koffer te halen) en door de reizen naar het treinstation. Vanuit hier zou ik mijn reis vervolgen naar Liverpool. Het kopen van een kaartje bij het loket besloot mij bijna om een ander vervoersmiddel te kiezen aangezien de prijs 158 pond (reistijd 2 uur) bedroeg. Gelukkig kwam er na 5 minuten toch een alternatief met de langzame trein (reistijd 3 uur) die voor 38 pond beschikbaar was. De trein was overvol wat er voor zorgde dat sommige reizigers minimaal een uur moesten staan. Eenmaal aangekomen in Liverpool ben ik ingecheckt en klaar gemaakt voor de volgende dag.

Dag 3 van de Stadiontrip door Engeland – Woensdag 23 november 2016 Liverpool:

Na de drukte in Londen is het in de veel rustigere stad Liverpool lekker wakker worden. Vandaag staat het stadion van Everton (Goodison Park) en het stadion van Liverpool (Anfield) op de planning. Waarbij ik van te voren wist dat er door werkzaamheden geen stadiontour was in het Goodison Park.

Goodison Park

werkzaamheden-aan-goodison-park
Na mijn aankomst bij het stadion van Everton viel mij als eerste op dat de verbouwing in volle gang is. Aan alle kanten van het stadion staan kranen en lopen bouwvakkers rond. Er wordt druk gesleuteld aan het onderkomen van Everton. Na de ronde langs het stadion heb ik bij de receptie gevraagd om een kijkje te mogen nemen in het stadion voor de website. Gelijk stond de beveiliger naast mij om mij mee te nemen naar het veld en de trots van de club te laten zien. Via de spelerstunnel (die erg smal is) mocht ik richting het veld om daar te foto’s te maken. Wat is dit een geweldig stadion om te zien. Na 5 minuten genieten ben ik weer terug gegaan naar de receptie om door te gaan naar Anfield.
Tribune van Goodison Park

Anfield

Vanaf Goodison Park loop je binnen 15 minuten naar Anfield. Dit kan via een groot park maar zelf koos ik er voor om echt door de wijk heen te lopen en de typische Engelse sfeer te proeven. Eenmaal aan gekomen bij het stadion zie je hoe dicht het stadion tegen de huizen aan staat. Voor veel Engelse stadions is het nog ver maar de eerste huizen staan op nog geen 150 meter. Tijdens de tour blijkt dat er zelfs 2 volledige straten zijn verwijderd om de uitbreiding van Anfield beschikbaar te maken. De huizen stonden dus nog dichter op het stadion dan nu. Tijdens de rondleiding kom je langs veel mooie plekken in het stadion. Voor mij was één van de mooiste het monument wat aan de zijkant van het stadion staat. Hierop staan alle 96 namen van mensen die omgekomen zijn tijdens de Hillsborgough ramp. Dit jaar was trouwens de laatste herdenking in het stadion. Na dit bezoek heb ik mijn reis voortgezet naar Manchester om daar de sfeer mee te maken van de Feyenoord Fans.

Dag 4 van de Stadiontrip door Engeland – Donderdag 24 november 2016 Manchester:

volgt later…

Dag 5 van de Stadiontrip door Engeland – Vrijdag 25 november 2016 Manchester: